A Hamlet mellett Shakespeare legismertebb és legtöbbet játszott darabja a két ellenséges veronai család gyermekeinek szerelmét bemutató mű, amelyben örök érvényű gondolatok és emberi viszonyok, az érzelmek legszélesebb skálája jelenik meg. A tragikus kimenetelű, a drámát vígjátéki elemekkel is színező történet az elmúlt ötszáz évben számtalan feldolgozást ért meg, készült belőle film, musical és zenemű is – balett színpadon 1785-ben beszélték el először a tánc nyelvén. A dráma egyik legnépszerűbb megzenésítése Prokofjev balettje, amelyet 1936-ban írt a Leningrádi Opera felkérésére, és 1938-ban, Brünnben mutatták be először. A Székesfehérvári Balett Színház premierje május 12-én, vasárnap 19 órakor kezdődik a Vörösmarty Színházban.
„Mérföldkő a balett színház életében az új bemutató, hiszen nagy fába vágtuk a fejszénket, amikor az intézmény megalapítása mellett döntöttünk.”– mondta a pénteki sajtótájékoztatón dr. Cser-Palkovics András. Székesfehérvár polgármestere kiemelte, jó döntés volt, hogy adventkor egy családi balettet lehetett bemutatni és a Diótörőt nagyon nagy sikerrel vitte színpadra a város új kulturális intézménye. Az első siker pedig a várakozást is megteremtette a következő bemutató iránt. „Biztos vagyok abban, hogy sokan lesznek rá kíváncsiak, és arra biztatok mindenkit, hogy vegyen részt a bemutatón.” Székesfehérvár polgármestere köszönetet mondott azoknak a világhírű szakembereknek, akik segítik a fehérvári balett színház munkáját. „Bízom abban, hogy legalább akkora örömmel fogadják majd a nézők a Rómeó és Júlia előadást, mint a Diótörőt.”
„Szergej Prokofjev elementáris, egyúttal drámai erejű balettzenéje sok koreográfust megihletett, mint ahogyan engem is. Olyan kortárs balett, pontosabban táncszínház megalkotása volt a célom, amely nem illusztrálja sem a Shakespeare által megírt művet, sem pedig Prokofjev zenéjét, hanem egyedi formanyelven keresztül újrateremti és láttatja a megírt, valamint a zenében rejlő, szavakba nem önthető drámát.” – mondta a Székesfehérvári Balett Színház produkciójáról a rendező-koreográfus. Egerházi Attila számára a Rómeó és Júlia alapvetően a szeretet, azon belül a szerelem, továbbá a félelem, annak egyik legerősebb megnyilvánulási formája, a gyűlölet, a meg nem értés, valamint az emberi gyarlóság és emelkedettség drámája. „Meglátásom szerint olyan táncdráma született, amely szinte minden korosztályt megszólít. A Rómeó és Júlia olyan balett, amely szándékom és reményeim szerint megérinti a nézők szívét.” – fogalmazott Egerházi Attila.
A darabot kettős szereposztással viszi színre a város balett színháza; Júliát Cristina Porres Mormeneo és Dusana Heráková táncolja, Rómeó szerepében Fernando Gabriel Luis Luis és Dávid Janík látható. A társulat tagjai mellett vendégek, a fehérvári táncélet ismert szereplői és ifjú tehetségek is szerepet kaptak a darabban.
A produkció neves nemzetközi alkotók közreműködésével valósul meg: a díszlet- és fényterv a holland Loes Schakenboes, a világ egyik legkeresettebb táncszínházi látványtervezőjének munkája, a jelmezeket pedig az ugyancsak holland Bregje van Balen tervezte.
A premiert ebben az évadban öt további előadás követi májusban és júniusban, jegyek az Alba Regia Szimfonikus Zenekar pénztárában, a Vörösmarty Színházban és online is válthatók, a www.jegy.hu honlapon.
fotó: Simon Erika